Halloween party ideas 2015

Berikut ini adalah berita malaysia dan informasi terbaru hari ini untuk pemerintah diraja malaysia, selamat membaca, dan jangan lupa berikan komentar dan berikan pendapat anda tentang apa yang anda baca hari ini. selamat beraktifitas



Kementerian Kewangan dan Majlis Keselamatan Negara (MKN) akan dipanggil Jawatankuasa Kira-kira Wang Awam Malaysia (PAC) untuk menjelaskan mengenai peruntukan RM800 juta bantuan banjir yang diumumkan baru-baru ini.



Pengerusi PAC Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata, jumlah yang diumumkan tersebut besar dan memerlukan ketelusan dalam cara menguruskannya.



"Jumlah RM800 juta untuk bantuan ini besar, PAC akan memanggil Kementerian Kewangan dan MKN untuk memperincikan bagaimana peruntukan ini disalurkan kepada mangsa banjir," kata Nur Jazlan kepada The Malaysian Indsider.



Katanya, peruntukan besar itu memerlukan ketelusan dan perbelanjaan berhemah bagi mengelakkan bajet tambahan yang bakal dibentangkan kerajaan di Dewan Rakyat nanti menjadi isu.



"Isunya sekarang ialah mengenai bajet tambahan ini. Banyak pihak akan mempersoalkan mengapa kerajaan tidak boleh buat bajet yang tepat.



"PAC cuma panggil bagi mengetahui sama ada bajet tambahan ini betul-betul berhemah dan telus," katanya.



Pada masa sama, Nur Jazlan menegaskan tindakan PAC memanggil Kementerian Kewangan dan MKN ini dapat mengelakkan kekeliruan setiap kali bajet tambahan dibentang.



Peruntukan RM800 juta tersebut, menurut Nur Jazlan, berbentuk bantuan kepada mangsa banjir, dan tidak meliputi perbelanjaan untuk pembangunan semula di tempat yang terjejas.



"Ini hanya bantuan banjir kepada mangsa banjir, ia belum kos untuk pembangunan semula seperti buat jalan semula, baiki bekalan elektrik dan air serta sebagainya," kata beliau.



Sementara itu, Nur Jazlan berkata MKN perlu menjelaskan beberapa perkara yang menjadi persoalan khususnya berhubung aduan mengenai persediaan dan pengurusan yang tidak teratur dalam menangani bencana banjir kali ini.



"Kita hendak tanya, kenapa persediaan kali ini terjejas? Sebab, orang kata bekalan tidak cukup, komunikasi terputus, bot tidak cukup," katanya.



Ditanya bila Kementerian Kewangan dan MKN akan dipanggil, Nur Jazlan memberitahu surat akan dihantar sebaik sidang Parlimen dibuka dan selepas reda semua masalah banjir.



Semalam Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan dilaporkan berkata hampir RM800 juta sudah dibelanjakan kerajaan menerusi MKN bagi membantu mangsa banjir di negeri-negeri yang terbabit musibah itu baru-baru ini.



Peruntukan berkenaan membabitkan pembekalan makanan, operasi logistik dan pembersihan rumah-rumah mangsa.



Banjir kali ini melanda beberapa buah negeri, khususnya di pantai timur, antara yang terburuk dalam sejarah di mana hampir 200,000 orang menjadi mangsa.



- See more at: http://ift.tt/1yw1o0K



from Anak Sungai Derhaka http://ift.tt/1yw1plt

Post a Comment

This blog needed you to understand the word spam - never spam on this blog, although i will not moderate all of it, but you will learn it yourself, educate yourself

Powered by Blogger.