Halloween party ideas 2015

Berikut ini adalah berita malaysia dan informasi terbaru hari ini untuk pemerintah diraja malaysia, selamat membaca, dan jangan lupa berikan komentar dan berikan pendapat anda tentang apa yang anda baca hari ini. selamat beraktifitas

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim hilang kelayakan mengundi pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Permatang Pauh 7 Mei ini.

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof ketika dihubungi MalaysiaGazette hari ini berkata, sebagai banduan yang menjalani hukuman penjara lima tahun atas kesalahan meliwat, Perlembagaan Persekutuan tidak membenarkan bekas Ahli Parlimen Permatang Pauh itu mengundi.

"Jika ikutkan Artikel 119(3)(a) Perlembagaan Persekutuan, Anwar hilang kelayakan untuk membuang undi pada pemilihan ini.

"Artikel itu jelas menyebut bahawa seseorang individu hilang kelayakan sebagai pengundi dalam mana-mana pemilihan kawasan Parlimen atau Dewan Undangan Negeri (DUN) jika sedang menjalani hukuma penjara.

"Maka, SPR akan mengeluarkan kenyataan rasmi berhubung isu berkenaan hari ini," katanya.

Naib Presiden PKR merangkap Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar semalam meminta Anwar yang kini menjalani hukuman penjara selama lima tahun dibenarkan mengundi pada PRK Parlimen Permatang Pauh.

Kata Nurul Izzah, ia merupakan susulan daripada rancangan Kementerian Dalam Negeri yang mempertimbangkan untuk membenarkan banduan melaksanakan hak mengundi. - Malaysia Gazette.




from Anak Sungai Derhaka http://ift.tt/1z5ED57

Post a Comment

This blog needed you to understand the word spam - never spam on this blog, although i will not moderate all of it, but you will learn it yourself, educate yourself

Powered by Blogger.