Halloween party ideas 2015

Berikut ini adalah berita malaysia dan informasi terbaru hari ini untuk pemerintah diraja malaysia, selamat membaca, dan jangan lupa berikan komentar dan berikan pendapat anda tentang apa yang anda baca hari ini. selamat beraktifitas

Biarpun ada sinar untuk melihat UMNO dan PAS bersatu demi kepentingan umat Islam dan orang Melayu di negara ini, penyatuan itu dilihat tidak akan berlaku menerusi penggabungan parti politik. 

Menurut Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria, kedua-dua pihak dilihat sangat berminat kepada pengukuhan umat Islam dan Melayu di negara ini dan ia perlu dilakukan dengan segera.

Jelasnya, penyatuan di atas nama agama dan bangsa itu boleh dilakukan dengan memberi sokongan kepada satu sama lain tanpa penggabungan parti.

"Apa yang diucapkan Perdana Menteri dan (Haji) Abdul Hadi Awang menunjukkan kedua-duanya menuju ke arah penyatuan. Jika hendak bergabung dari segi politik mungkin susah tetapi penyatuan masih boleh dilakukan menerusi memberi sokongan kepada polisi-polisi yang membantu orang Islam dan Melayu.

"Contohnya, sekarang parti Barisan Nasional sedang memerintah, jika ada polisi yang baik untuk orang Islam dan Melayu, PAS patut menyokongnya. Janganlah asyik membangkang sahaja.

"Kita sudah tidak mempunyai masa yang banyak, kira-kira dua tahun sahaja lagi. Jika penyatuan tersebut lambat dilakukan, bimbang ia akan menjejaskan perkembangan orang Islam dan Melayu di Malaysia," katanya kepada pemberita selepas menjadi panel di Multaqa Serantau Alumni Al-Azhar Malaysia 2015 di sini hari ini.

Tambah Harussani, terdapat banyak titik persamaan yang boleh dijadikan asas kepada kedua-dua parti untuk bersatu demi kemajuan ummah.

Pendapat berkenaan turut disokong oleh Ketua Dewan Ulama PAS, Datuk Dr. Mahfodz Mohamed yang melihat penyatuan dua parti berkenaan boleh dilaksanakan tanpa perlu penggabungan parti politik.

"Apa pun perlu merujuk kepada Al-Quran dan As-Sunnah. Kalau hendak selesaikan masalah umat Islam, saya lihat sudah banyak kita (PAS dan UMNO) bersatu contohnya dalam isu Palestin dan Masjid Al-Aqsa.

"Ini pastinya tidak ada masalah jika melibatkan isu-isu di negara ini cuma bukan penggabungan parti politik. Itu susah sikit kerana masing-masing ada pengalaman dan sejarah sendiri," katanya ketika menjadi salah seorang ahli panel multaqa berkenaan.-MalaysiaGazette




from Anak Sungai Derhaka http://ift.tt/1MiUs85

Post a Comment

This blog needed you to understand the word spam - never spam on this blog, although i will not moderate all of it, but you will learn it yourself, educate yourself

Powered by Blogger.