Mengikut laporan akhbar, kerajaan telah berjaya mendapat pinjaman soft loan sebanyak RM55 bil daripada EXIM bank of China. Mengikut laporan lagi ia merupakan “the biggest single deal Malaysia will be signing with China”.
ECRL mengikut pengumuman baget2017 adalah sepanjang 600km dari Kuala Lumpur ke Tumpat. Maka persoalan yang ditimbulkan adalah adakah kos itu munasabah?
Kos pembinaan projek rel adalah berbeza-beza dan bergantung kepada pelbagai faktor, umpamanya, faktor geografi, pembinaan jambatan, pembinaan terowong, pengambilan tanah dan sebagainya. Jika dikaji secara kasar, RM55 bilion dibahagikan kepada 600km, kos per kilometer adalah bersamaan dengan RM92 juta.
Saya ingin merujuk satu projek landasan keretapi Yichang-Wanzhou Railway yang disifatkan “the most difficult rail project ever constructed in China”.
Ia juga disifatkan sebagai antara projek landasan rel yang paling mahal di dunia. Landasan keretapi yang sepanjang 377km itu, 288km adalah di atas jambatan atau di dalam terowong. Saya ingin quote wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Yichang%E2%88%92Wanzhou_Railway
“The 377 km (234 mi) long[4] railway crosses the remarkably difficult terrain of southwestern Hubei and the eastern part of the Chongqing Municipality (Wanzhou District). The region has numerous mountains and is sometimes referred to as "the eastern edge" of the Yunnan-Guizhou Plateau.[
Owing to the difficult terrain, the project involves a large number of bridges (including two over the Yangtze River: the Wanzhou Railway Bridge and the Yichang Railway Bridge) and tunnels. Out of the line's total 377 km (234 mi) length, 288 km (179 mi) runs on bridges or in tunnels. This made the line the most difficult and the most expensive (per kilometre) of all China's railways to date. At a cost of U.S. $9.01 million per kilometre, the per-kilometre construction costs were twice as high as those for the Qinghai–Tibet Railway which cost U.S. $4.35 million per kilometre.”
Qinghai-Tibet Railway juga merupakan landasan keretapi yang sangat susah dibina kerana ia berada di kawasan gunung dan cuaca yang terlampau sejuk.
Jika kita bandingkan kos pembinaan YiChang-Wanzhou railway dengan RM36 juta per kilometer, dan Qinghai-Tibet railway yang berharga RM17 juta per kilometer, maka ECRL adalah 250% dan 540% lebih mahal daripada projek yang “paling mahal di China”.
Mengikut laporan YiChang-Wanzhou railway adalah disifatkan antara projek yang paling mahal di dunia kerana cabaran kejuruteraan projek tersebut. Maka, adakah ECRL bakal menjadi projek termahal di dunia?
Projek ECRL yang begitu mahal, menimbulkan persoalan ia merupakan projek yang sengaja dilambung harga?
Lebih-lebih lagi pada 26 julai, 2016, Sarawak Report telah melaporkan bahawa kos sebenar projek hanyalah RM27 bilion, tetapi wang yang selebihnya bertujuan untuk membayar hutang-hutang 1MDB.
Laman Web Sarawak Report juga memaparkan “leaked documents” yang memaparkan anggaran kos projek dan lebih-lebih lagi memaparkan jadual bayaran hutang 1MDB.
Ini menimbulkan “crisis of confidence” tentang projek ECRL. Mengapakah rakyat Malaysia perlu menanggung projek yang begitu mahal?
Mengapakah ia diberi kepada syarikat China tanpa tender terbuka? Mengapakah tanah akan diambil oleh kerajaan Malaysia kemudian diberi kepada pihak China?
Mengapakah ada “leaked documents” yang memaparkan jadual pembayaran kepada syarikat 1MDB dan hutang-hutang 1MDB?
Lebih-lebih lagi, kehadiran Arul Kanda dan Riza Aziz bersama rombongan ke China menimbulkan pelbagai spekulasi. Adakah Lawatan PM ke China ini merupakan lawatan “menyelamatkan 1MDB”?
Kita mohon jawapan yang terus terang daripada Perdana Menteri.
Sim Tze Tzin
MP Bayan Baru
from Anak Sungai Derhaka http://darisungaiderhaka.blogspot.com/2016/11/projek-east-coast-rail-line-ecrl-jalan.html
Post a Comment
This blog needed you to understand the word spam - never spam on this blog, although i will not moderate all of it, but you will learn it yourself, educate yourself