Halloween party ideas 2015

[Gambar & Video] Kaleem, Budak 8 Tahun Di India Punyai Sepasang Tangan Terbesar Di Dunia | Seorang budak lelaki berusia lapan tahun di India mengejutkan dunia apabila mempunyai sepasang tangan terbesar didunia.






Keadaan beliau itu telah membuatkan para doktor menjadi bingung selepas saiz tangannya meningkat kepada perkadaran luarbiasa dan kini menjadi lebih berat.



Di sebabkan saiz tangannya itu, Young Kaleem, tidak dapat menjalankan tugas-tugas yang mudah, termasuk mengikat tali kasut sendiri, selepas dia dilahirkan dengan tangan dua kali ganda dari saiz seorang bayi biasa.






Ibunya Haleema, 27, dia tahu Kaleem berbeza ketika lahir tetapi tidak berdaya untuk membantu dan tangan pelajar berkenaan kini telah berkembang begitu besar mencapai 13 inci.



Young Kaleem yang juga seorang peminat kriket berkata dia telah dibuli dan sering dijauhi s kerana orang lain berasa 'takut' dengan kecacatan beliau.






"Saya tidak ke sekolah kerana guru berkata kanak-kanak lain takut tangan saya. Ramai daripada mereka digunakan untuk membuli saya kerana kecacatan saya. Mereka akan berkata "mari kita pukul budak yang mempunyai tangan yang besar tu".



Disebabkan saiz tangannya itu, Kaleem mendapati beliau agak sukar untuk membuat perkara mudah seperti memakai pakaian, membutang baju bahkan menarik zip seluar saya.






Bapanya, Shamim, 45, yang bekerja sebagai buruh, bimbang dengan masa depan anaknya.



"Beliau mempunyai kesukaran untuk menyuap makanan kemulut sendiri kerana tangannya tidak membengkok dengan betul, jadi kita perlu untuk memberi makan kepada beliau,' katanya.






Dr Ratan, pengarah hospital tempatan, berkata: "Sejauh pengetahuan saya, ini adalah satu keadaan yang amat jarang berlaku.



"Saya tidak pernah melihat kes ini dalam jurnal perubatan atau di internet di mana hanya tangan berkembang menjadi saiz yang besar.






"Sehingga kita melakukan ujian genetik yang betul kita tidak akan dapat mengatakan dengan tepat apa yang menyebabkan kecacatan ini.'



Selain dari itu menurut doktor tersebut, Kaleem hingga kini mempunyai kesihatan yang baik. Tetapi dengan tangannya terus berkembang ia boleh meletakkan tekanan yang meningkat pada sistem kardiovaskular Kaleem lantas berpotensi memendekkan hayatnya.



Sementara itu, Dr Krishan Chugh, ketua pediatrik Institut Penyelidikan Memorial di Gurgaon,Delhi, juga telah menjadi bingung selepas mengkaji gambar-gambar dan video tangan kanak-kanak itu.






Bagaimanapun, beliau percaya Kaleem mungkin mengalami sama ada lymphangioma atau hamartoma - yang kedua-duanya boleh dirawat.



Beliau menambah: "Keadaan ini kelihatan sangat jarang berlaku dan saya telah mencari sesuatu seperti ini sebelum ini. Tanpa pemeriksaan dan ujian perubatan saya tidak 100 peratus pasti tentang apa yang ini."





Tonton video dibawah












sumber

http://ift.tt/1yYrJj9





from KeZooM http://ift.tt/1pN9ZpN

via Kezoom

Post a Comment

This blog needed you to understand the word spam - never spam on this blog, although i will not moderate all of it, but you will learn it yourself, educate yourself

Powered by Blogger.