QZ8501: Data radar akhirnya didedahkan : Menteri Pengangkutan Indonesia, Ignasius Jonan hari ini mendedahkan maklumat daripada radar yang menunjukkan pesawat AirAsia Indonesia QZ8501 mendaki cepat dalam seminit sebelum mula menjunam dan terus hilang.
Berikut adalah ketingian pesawat pada minit terakhir berdasarkan data radar:
23:16:11.6 UTC (7.16 pagi waktu Malaysia)
QZ8501 berada pada paras 9,753.6 meter
23:17:1.8 UTC (7.17 pagi waktu Malaysia)
QZ8501 naik ke paras 9,784.1 meter
23:17:43.2 UTC (7.17 pagi waktu Malaysia)
QZ8501 berada pada paras paling tinggi di 11,384 meter
23:19:46.352 UTC (7.19 pagi waktu Malaysia)
Ketinggian QZ8501 terakhir dikesan paras 7,315.2 meter
Menurut data radar, pesawat malang itu terbang dari ketinggian 9,784.1 meter ke paras 11,384 meter atau hampir 1,600 meter hanya dalam 41.4 saat.
“Tidak normal untuk pesawat bergerak selaju itu dan sangat jarang bagi pesawat komersial yang biasanya naik hanya setinggi 304.8 hingga 609.6 meter seminit. Ini hanya boleh dilakukan jet tempur," katanya memetik laporan BBC.
Jonan mengesahkan data terakhir itu sebelum menegaskan tidak menyebut mengenai pesawat berkenaan ‘berhenti secara tiba-tiba’.
“Saya tidak jelaskan pesawat itu terhenti tiba-tiba dan kemudian jatuh. Jadi saya sudah jelaskan, pesawat itu naik beberapa meter dalam satu minit kemudian terus turun,” katanya.
Data yang disampaikan Jonan adalah fakta baru berikutan, data ketinggian AirAsia Indonesia QZ8501 dilaporkan pada 9,753.6 meter, sebelum ini.
Ketika itu, pesawat AirAsia Indonesia itu meminta kebenaran untuk naik ke ketinggian 10,363 meter.
Sebelum ini, minit terakhir pesawat itu didedahkan Pengarah Keselamatan dan Standard Tentera Udara Indonesia, Wisnu Darjono pada 31 Disember lalu:
6.12 pagi WIB (7.12 pagi waktu Malaysia)
AirAsia meminta melencong ke kiri sejauh 12.95 meter dan naik ke paras lebih tinggi. Ketika itu, ATC memberi kebenaran melencong ke kiri tetami meminta juruterbang mengekalkan ketinggian yang sama iaitu 9,753.6 meter.
"Roger, AirAsia QZ8501," kata juruterbang pesawat.
Ketika itu, ATC melihat tujuh pesawat menggunakan laluan yang sama dengan QZ8501
.
6.12-6.14 pagi WIB (7.12-7.14 pagi waktu Malaysia)
ATC memastikan jarak selamat terlebih dahulu sebelum mengizinkan QZ8501 ke paras lebih tinggi.
Wisnu berkata, ketika itu jarak selamat adalah 18.5 meter antara pesawat dan terdapat tiga pesawat lain yang terbang sebaris dengan QZ8501 iaitu Emirates 406, AirAsia 502 dan AirAsia 550.
6.14 pagi WIB (7.14 pagi waktu Malaysia)
ATC menghubungi pesawat QZ8501 untuk membenarkan pesawat itu nak ke paras 10,363 meter dari 9,753.6 meter.
Bagaimanapun, iat tidak mendapat maklum balas daripada pesawat AirAsia Indonesia.
ATC cuba menghubungi QZ8501 sebanyak lapan kali tetapi tidak ada respons.
AirAsia QZ8501 hanya dapat dikesan rada sehingga 6.18 pagi WIB (7.18 pagi watu Malaysia), sebelum hilang dari radar. - Detiknews
sumber
http://ift.tt/1zwFmvs
Berikut adalah ketingian pesawat pada minit terakhir berdasarkan data radar:
23:16:11.6 UTC (7.16 pagi waktu Malaysia)
QZ8501 berada pada paras 9,753.6 meter
23:17:1.8 UTC (7.17 pagi waktu Malaysia)
QZ8501 naik ke paras 9,784.1 meter
23:17:43.2 UTC (7.17 pagi waktu Malaysia)
QZ8501 berada pada paras paling tinggi di 11,384 meter
23:19:46.352 UTC (7.19 pagi waktu Malaysia)
Ketinggian QZ8501 terakhir dikesan paras 7,315.2 meter
Menurut data radar, pesawat malang itu terbang dari ketinggian 9,784.1 meter ke paras 11,384 meter atau hampir 1,600 meter hanya dalam 41.4 saat.
“Tidak normal untuk pesawat bergerak selaju itu dan sangat jarang bagi pesawat komersial yang biasanya naik hanya setinggi 304.8 hingga 609.6 meter seminit. Ini hanya boleh dilakukan jet tempur," katanya memetik laporan BBC.
Jonan mengesahkan data terakhir itu sebelum menegaskan tidak menyebut mengenai pesawat berkenaan ‘berhenti secara tiba-tiba’.
“Saya tidak jelaskan pesawat itu terhenti tiba-tiba dan kemudian jatuh. Jadi saya sudah jelaskan, pesawat itu naik beberapa meter dalam satu minit kemudian terus turun,” katanya.
Data yang disampaikan Jonan adalah fakta baru berikutan, data ketinggian AirAsia Indonesia QZ8501 dilaporkan pada 9,753.6 meter, sebelum ini.
Ketika itu, pesawat AirAsia Indonesia itu meminta kebenaran untuk naik ke ketinggian 10,363 meter.
Sebelum ini, minit terakhir pesawat itu didedahkan Pengarah Keselamatan dan Standard Tentera Udara Indonesia, Wisnu Darjono pada 31 Disember lalu:
6.12 pagi WIB (7.12 pagi waktu Malaysia)
AirAsia meminta melencong ke kiri sejauh 12.95 meter dan naik ke paras lebih tinggi. Ketika itu, ATC memberi kebenaran melencong ke kiri tetami meminta juruterbang mengekalkan ketinggian yang sama iaitu 9,753.6 meter.
"Roger, AirAsia QZ8501," kata juruterbang pesawat.
Ketika itu, ATC melihat tujuh pesawat menggunakan laluan yang sama dengan QZ8501
.
6.12-6.14 pagi WIB (7.12-7.14 pagi waktu Malaysia)
ATC memastikan jarak selamat terlebih dahulu sebelum mengizinkan QZ8501 ke paras lebih tinggi.
Wisnu berkata, ketika itu jarak selamat adalah 18.5 meter antara pesawat dan terdapat tiga pesawat lain yang terbang sebaris dengan QZ8501 iaitu Emirates 406, AirAsia 502 dan AirAsia 550.
6.14 pagi WIB (7.14 pagi waktu Malaysia)
ATC menghubungi pesawat QZ8501 untuk membenarkan pesawat itu nak ke paras 10,363 meter dari 9,753.6 meter.
Bagaimanapun, iat tidak mendapat maklum balas daripada pesawat AirAsia Indonesia.
ATC cuba menghubungi QZ8501 sebanyak lapan kali tetapi tidak ada respons.
AirAsia QZ8501 hanya dapat dikesan rada sehingga 6.18 pagi WIB (7.18 pagi watu Malaysia), sebelum hilang dari radar. - Detiknews
sumber
http://ift.tt/1zwFmvs
from KeZooM http://ift.tt/15a9jUd
via Kezoom
malaysian and informasi , online malaysian news, malaysian article , malay and today, today malaysian news and information, malaysian update, enjoy reading the article, spread the word what you read today to get more better future. thanks
Post a Comment
This blog needed you to understand the word spam - never spam on this blog, although i will not moderate all of it, but you will learn it yourself, educate yourself