Halloween party ideas 2015

Berikut ini adalah berita malaysia dan informasi terbaru hari ini untuk pemerintah diraja malaysia, selamat membaca, dan jangan lupa berikan komentar dan berikan pendapat anda tentang apa yang anda baca hari ini. selamat beraktifitas

Dua menteri hari ini bercanggah pandangan mengenai cadangan Peguam Negara Tan Sri Mohamad Apandi Ali mengenakan hukuman lebih berat di bawah Akta Rahsia Rasmi 1972 (OSA) walaupun langkah yang dicadangkan itu terang-terangan diselar kumpulan masyarakat sivil dan wartawan.

Hanya beberapa jam selepas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Azalina Othman ini menyokong cadangan itu, rakan Kabinet beliau Datuk Paul Low sebaliknya berkata, pemberi maklumat perlu dilindungi.

Low, menteri yang bertanggungjawab menjaga tadbir urus yang baik dan ketelusan berkata, selagi maklumat dibocorkan dengan tujuan mendedahkan salah laku, pihak yang membuat pendedahan patut diberikan perlindungan kerajaan.

"Terdapat kes di mana mungkin ada penyalahgunaan kuasa. Jadi, jika ada penipuan dan rasuah, kakitangan awam sepatutnya boleh menyampai maklumat melalui saluran yang dipercayai, seperti Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia atau Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (EAIC).

"Pada masa ini, di bawah Akta Perlindungan Pemberi Maklumat, pemberi maklumat tidak boleh mendedahkan maklumat di bawah OSA.

"Oleh itu, kerajaan perlu beri pengecualian: walaupun ia di bawah OSA, jika maklumat yang bocor adalah berkaitan dengan rasuah, penyalahgunaan dan penipuan, maka OSA perlu membenarkan pemberi maklumat ini dilindungi," kata Low.

Azalina menyambut baik cadangan Apandi, menyifatkan ia tepat pada masanya, kerana katanya penjawat awam membocorkan terlalu banyak maklumat.

Membandingkan dengan situasi di Amerika Syarikat, beliau berkata, negara Barat itu juga "tiada kebebasan mutlak, untuk media atau sesiapa saja."

"Saya merasakan apa yang peguam negara katakan amat sesuai untuk Malaysia, peguam negara khuatir dengan kebocoran maklumat.

"Terdapat banyak maklumat kerajaan yang bocor. Ia tidak berlaku di negara lain, tetapi hanya berlaku di Malaysia," kata Azalina selepas menghadiri Rumah Terbuka Tahun Baharu Cina MCA di Kuala Lumpur, hari ini.

Tetapi Low berkata, beliau menentang langkah Apandi itu, yang antara lain, mencadangkan hukuman penjara seumur hidup dan 10 kali sebatan terhadap pesalah di bawah OSA.

Beliau berkata, daripada mengenakan hukuman yang menyeluruh begitu, kerajaan perlu mengkaji semula tahap maklumat sulit di bawah OSA.

Sebagai contoh, seseorang yang mendedahkan nama ejen rahsia dan meletakkan nyawa mereka dalam bahaya, seperti dalam kes WikiLeaks, patut dihukum, kata Low.

Bagaimanapun, beliau berkata, tidak semua rahsia negara boleh menjejaskan keselamatan negara.

"Jadi, kerajaan perlu menimbang sejauh mana ia memudaratkan jika maklumat tertentu bocor. Kita tidak boleh merangkumkan semuanya sebagai rahsia.

"Apabila anda berbuat demikian, anda mundur ke belakang dan lari dari sikap bertanggungjawab dan telus."

Low berkata beliau akan membangkitkan perkara itu dalam mesyuarat Kabinet sekiranya ia menerima cadangan pindaan OSA itu daripada Apandi.

"Jika kami menerima cadangan itu, kami akan melihat dan mengkaji setakat mana ia munasabah dan apa matlamat yang ingin dicapainya." lapor The Malaysian Insider





from Anak Sungai Derhaka http://ift.tt/23SAH3K

Post a Comment

This blog needed you to understand the word spam - never spam on this blog, although i will not moderate all of it, but you will learn it yourself, educate yourself

Powered by Blogger.