Halloween party ideas 2015

Berikut ini adalah berita malaysia dan informasi terbaru hari ini untuk pemerintah diraja malaysia, selamat membaca, dan jangan lupa berikan komentar dan berikan pendapat anda tentang apa yang anda baca hari ini. selamat beraktifitas

Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga pencapaian kerajaan Pakatan Harapan (PH) sepanjang tempoh pemerintahan parti tersebut yang sedang menginjak satu tahun pentadbiran.

Beliau berkata, antara pencapaian kerajaan termasuklah penubuhan jawatankuasa (Selected Committee) di parlimen, pelantikan pembangkang sebagai Pengerusi di Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC), dan kemudahan pas bulanan pengangkutan awam My50 dan My100 untuk rakyat Malaysia.

Sebelum ini, tinjauan Malaysia Dateline turut mendapati rata-rata pelajar dan pekerja berpendapat inisiatif kerajaan menyediakan pas bulanan pengangkutan awam sebagai antara pencapaian kerajaan yang terbaik, yang turut diakui oleh Khairy.

“Ini tiga perkara yang merupakan antara pencapaian kerajaan yang difikirkan boleh dibanggakan,”katanya kepada pemberita semalam.

Namun, secara keseluruhannya, beliau berpendapat dari segi objektifnya, pencapaian kerajaan PH masih diperingkat tidak memuaskan.

Katanya, tidak banyak janji yang ditunaikan kerajaan itu dan penolakan rakyat terhadap kerajaan juga telah diterjemahkan dalam bentuk undian ketika Pilihanraya Kecil (PRK) baru-baru ini.

“Saya lihat ekonomi semasa dan ekonomi rakyat, kedua-duanya sangat mengecewakan dari segi kos sara hidup serta harga barang. Contohnya, pengenalan Sales and Service Tax (SST) yang dikatakan harga akan lebih terkawal jika digantikan dengan Good and Services Tax (GST).

“Kapital ekonomi melalui pasaran saham pelaburan dan penurunan nilai mata wang yang merundum melambangkan bahawa kerajaan tidak ada hala tuju dan masih lagi menyalahkan kerajaan yang lepas.

“Apa yang rakyat nak lihat adalah hala tuju tetapi hala tuju masih tak ada. Jika ambil dari segi objektif, memang banyak kelemahan pada pentadbiran PH ini,” katanya.

Dalam perkembangan lain, beliau turut ditanya tentang pandangan terhadap had umur pengundi yang dikurangkan dari 21 tahun ke 18 tahun.

Beliau berkata, kerajaan perlu meletakkan kesedaran pendidikan politik yang tinggi terhadap pengundi muda sekiranya ingin mengurangkan had umur pengundi dari 21 tahun ke 18 tahun.

Katanya, jika kerajaan benar bercadang menurunkan had umur pengundi, mereka perlu dahulukan beberapa perkara penting seperti kesedaran terhadap politik negara.

“Kita mahu jadikan mereka sebagai pengundi yang bermaklumat. Saya khuatir ada sebahagian anak muda yang langsung tidak ada kesedaran politik, kesedaran perlembagaan negara malah tidak dapat memahami isu yang dibahaskan di parlimen dan media.

“Saya pernah sebut secara prinsip bahawa saya setuju dengan cadangan berkenaan kerana sudah banyak negara yang memulakan pengundian seawal umur 18 tahun.

“Walaubagaimanapun, ia mesti diselitkan dengan usaha pendidikan politik terhadap golongan muda tersebut sebelum pindaan ini dilaksanakan,”katanya semalam semasa forum Bicara Minda di Karangkraf.

Dalam pada itu, beliau turut menasihatkan kerajaan Pakatan Harapan (PH) supaya tidak mengulangi kesilapan yang lepas seperti perjanjian Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) dan juga Statut Rome.

Katanya, kebanyakan keputusan kerajaan hari ini tidak berjaya dilaksanakan kerana tiada asas konsultasi antara mereka.

“Mereka suka buat satu perkara dengan menandatangani dahulu, kemudian baru buat penjelasan. Jangan ulangi kesilapan ini untuk kes cadangan had pengundi umur juga. Jangan buat pindaan dahulu, lepastu baru nak buat penjelasan dan konsultasi. Jangan rumah dah siap, pahat masih berbunyi,”ujarnya.

Berita penuh https://malaysiadateline.com/kj-senarai-tiga-pencapaian-terbaik-kerajaan-ph/

from Anak Sungai Derhaka https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2019/04/kj-senaraikan-tiga-pencapaian-terbaik.html

Post a Comment

This blog needed you to understand the word spam - never spam on this blog, although i will not moderate all of it, but you will learn it yourself, educate yourself

Powered by Blogger.